kan själv!

Efter middagen hos mamma i helgen där min bror och Mattias diskuterade fotografering, fick Mattias en nytändning på att verkligen lära sig vår kamera. Vi behärskar den så att det går att få bra kort, men än så länge har vi bara kört automatiska eller halvautomatiska inställningar. Men de senaste dagarna har Mattias plöjt igenom alla fotoböcker vi har och börjat ta kort med manuell inställning. Jag tycker det hela verkar för komplicerat för att läsa mig till vad jag ska göra. Istället blir det som vanligt, Mattias läser och förklarar sen på Lena-språk, dvs vad som är viktigast att kunna!
Det blir verkligen skillnad på bilderna, hur suddig bakgrunden ska bli, vilket ljus  och massa annat... Ofta när man tar kort blir ju inte kortet riktigt så som verkligheten ser ut, använder man blixt inne blir ju lätt ansikten antingen rödmosiga eller att man ser likblek ut.
Här är några av de bilder jag tog på Isabelle idag med manuell inställning. Har mycket att lära, men det blir faktiskt roligare när man själv har stor inverkan på om kortet ska bli bra!


   

  

Såhär blir det när kameran själv får välja, på auto-programmet:




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback